کدخبر: 20499

نان سبوس‌دار یا نان سفید؛ کدام را انتخاب کنیم؟

صحبت از نان که می‌شود، کارشناسان و متخصصان تغذیه مصرف نان سبوس‌دار را توصیه می‌کنند. این نوع از نان حاوی سبوس و فیبر بیشتری است و به عملکرد بهتر دستگاه گوارش، کمک می‌کند؛ ضمن اینکه سطح انرژی و قند بدن را هم متعادل نگه می‌دارد. از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان نان سفید هم دلایل خاص خودشان را دارند. اگر به‌دنبال سالم‌خوری هستید و از توصیه‌های کاربردی برای تغذیه سالم، استقبال می‌کنید، بهتر است که تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

انتخاب نان مناسب: ترجیح سلامتی و شادابی

نان سفید از آرد گندم تصفیه‌شده تهیه می‌شود. این یعنی جای لایه‌های سبوس و جوانه‌های گندم در ترکیب چنین نانی خالی است. فرایند تصفیه آرد گندم برای تولید نان سفید با از بین‌رفتن فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی آن همراه می‌شود. فیبر رژیمی این نان اندک است و طیف کاملی از مواد مغذی موجود در نان سبوس‌دار در آن، وجود ندارد. شاخص گلیسمی این نان هم بالا است و باعث بالارفتن سریع‌تر قند خون می‌شود.

یک وعده معمولی از نان سفید، یعنی در حدود یک تکه نان که حدود ۳۰ گرم است، ۷۰ تا ۸۰ کالری دارد و فیبر آن از یک گرم هم کمتر است. در هر تکه نان سبوس‌دار، ۲ تا ۳ گرم فیبر وجود دارد. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن هم بیشتر از نان سفید است. در خرید نان باید حواستان به این تفاوت‌ها باشد. با انتخاب‌های سالم‌تر، بدن قوی‌تر و شاداب‌تری خواهید داشت.

شیوه تهیه نان‌ها، راز تغییر ترکیبات و سلامت هر نان

مصرف نان در سفره‌های ایرانی بسیار زیاد است. برای همین هم هست که باید در انتخاب گزینه‌های سالم‌تر، دقت زیادی صرف کنیم. پای سلامتی‌مان به‌میان است و نباید با انتخاب‌های نادرست، بدنمان را در بلندمدت به خطر بیندازیم.

نان سبوس‌دار و نان سفید به‌طور متفاوتی تهیه می‌شوند.

نان سبوس‌دار به‌طور سنتی، از گندمی تهیه می‌شود که تمام اجزای غلات را دارد. منظور از اجزای غلات چیست:

  • سبوس؛
  • جوانه؛
  • آندوسپرم یا بافت مغذی دانه.

وجود این ترکیبات باعث می‌شود که نان سبوس‌دار حاوی چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و البته فیبر باشد. اگر قصد تهیه این نان را دارید، باید حتماً به‌سراغ مواردی بروید که حاوی ۱۰۰درصد گندم کامل هستند. اگر این‌طور نباشد، امکان دارد که محصول با کمی آرد تصفیه‌شده در ترکیبش، تهیه شود.

نان سفید از آرد تصفیه‌شده تهیه می‌شود و برای از بین‌بردن سبوس و میکروب‌های احتمالی از فرایند آسیاب‌کردن عبور می‌کند. هنگامی که این فرایند طی می‌شود، بسیاری از مواد مغذی مفید آرد از بین می‌روند و فقط آندوسپرم نشاسته‌ای باقی می‌ماند که ارزش غذایی اندکی دارد.

سبوس‌دار یا سفید؟ پاسخ چیست؟

با این توضیحاتی که داده شد، انتخاب نان سبوس‌دار گزینه بهتری است. بااین‌حال، نگاهی دقیق‌تر به هریک خواهیم داشت تا اگر از طرفداران نان سفید هستید، راحت‌تر در تصمیم‌گیری نهایی به نتیجه برسید.

  • نان سبوس‌دار حاوی مواد مغذی بیشتری است، اما نان سفید هم می‌تواند با ویتامین‌ها غنی شود.
  • نان 100 درصد گندم کامل دارای هر سه جزء غلات است و معمولاً ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان سفید دارد.
  • سبوس و جوانه دارای سطح بیشتری از ویتامین‌ها و مواد معدنی نسبت به آندوسپرم هستند. سبوس حاوی فیبر، ویتامین‌های گروه B، آهن، منیزیم و روی است.
  • نان سبو‌س‌دار احتمالاً کالری کمتری نسبت به رقیب خود دارد و برای کسانی مناسب است که به‌دنبال کاهش وزن هستند.

در انتخاب نان باید به نکته مهم دیگری هم توجه کنید. اگر مشکلات گوارشی خاصی مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و گاستروپارزی دارید، نباید نان سبوس‌دار استفاده کنید. نان سفید برای این بیماری‌ها و موارد دیگری مانند دیورتیکولیت یا اسهال مناسب‌تر هستند. دلیل هم این است که در چنین اوضاعی، نباید فیبر زیادی وارد بدن شود. در نتیجه، غلات تصفیه‌شده و نان سفید، گزینه‌های مناسب‌تری نسبت به نان سبوس‌دار خواهند بود. مصرف فیبر زیاد در چنین بیماری‌هایی، باعث ناراحتی دستگاه گوارش می‌شود. برای مثال، اگر به اسهال مبتلا باشید، وضعیت با مصرف فیبر زیاد تشدید می‌شود و دفعات خروج مدفوع بالاتر می‌رود.

انواع دیگری از نان سالم هم وجود دارد؟

انواع دیگری از نان هم در دسترس هستند و می‌توانید با سفارش آنلاین نان به آن‌ها دسترسی داشته باشید. برای مثال به این موارد دقت کنید:

  • نان چند غله؛
  • نان چاودار؛
  • نان خمیر ترش.

این نان‌ها هم دارای ترکیبات غنی از ویتامین و مواد معدنی مفید هستند. هر تکه از این‌ها شامل حدود ۷۰ تا ۱۰۰ کالری است.

نان خمیر ترش هم گزینه جذابی است که خمیر آن، به‌طور طبیعی تخمیر می‌شود و فرایند هضم را ساده می‌کند. سطح قند خون را هم بالا نمی‌برد و کالری مناسبی دارد.

نان‌های بدون گلوتن هم در بازار موجودند. این نان‌ها برای کسانی مناسب‌اند که به گلوتن حساسیت دارند. نان بدون گلوتن از غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، کینوآ یا جوی دوسر تهیه می‌شود. در این نان‌های بدون گلوتن از آرد جایگزین مانند برنج یا آرد بادام استفاده می‌شود.

تنوع نان‌ها در دهه‌های اخیر، بسیار بیشتر از گذشته شده است. حالا دیگر دست‌تان برای خرید نان باز است و می‌توانید محصولی مناسب را مصرف کنید و نگران عوارض مصرف نان نامناسب نباشید. حتی خودتان هم می‌توانید آستین‌ها را بالا بزنید و نان‌های متنوع را آماده کنید.

بهترین نان را از کجا بخریم؟

5

با خرید اینترنتی نان، امکان جست‌وجوی انواع نان وجود دارد. با کمی گشت‌وگذار در سامانه سفارش آنلاین نان می‌توانید به فهرستی کامل از انواع محصولات دسترسی داشته باشید. در این صورت، حق انتخاب بیشتری خواهید داشت و به‌راحتی، محصول موردنظرتان را:

  • پیدا می‌کنید؛
  • سفارش می‌دهید؛
  • درب منزل یا هر مکان دلخواه دیگری تحویل می‌گیرید.

زندگی در دنیای امروز با امکانات مختلف، تنظیم و مدیریت سبک زندگی سالم را راحت‌تر می‌کند. با سامانه‌ای آنلاین برای خرید می‌توانید محصول موردنظرتان را ساده‌تر، سریع‌تر و حتی با قیمتی مناسب‌تر پیدا کنید. دیگر بهانه‌ای برای در دسترس‌نبودن نان مناسب یا هر محصول دیگری وجود ندارد.

در آخر

در انتخاب نان برای مصرف روزانه، نان سبوس‌دار گزینه مفیدتری نسبت به نان سفید است. بااین‌حال، باید حواستان به شرایط خود باشد. اگر به برخی از بیماری‌های روده و دستگاه گوارش مبتلا هستید، شاید نباید نانی با درصد فیبر بالاتر مصرف کنید. ضمناً اگر نان سفید با مواد مناسب غنی شود هم گزینه بدی برای مصرف نخواهد بود.

با خرید نان مناسب، سلامتی را به سفره‌های خود راه دهید و بدنی قوی‌تر و شاداب‌تر داشته باشید.

 

ارسال نظر: