کدخبر: 20484

چگونه بازار سکه و طلا بر قیمت آهن آلات تأثیر می‌گذارد؟

قیمت سکه به عنوان یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی تا حد زیادی بر قیمت‌های بازار و فعالیت حوزه‌های مهم اعم از آهن آلات و به تبع آن روی مسکن تأثیرگذاری دارد. طلا یکی از حساس‌ترین کالا‌ها در بازار ایران است و قیمت جهانی آن تأثیر مستقیمی روی قیمت طلای داخل کشور دارد پس سایر حوزه‌ها از جمله آهن آلات هم دخیل می‌شوند و نمی‌توان از تأثیر قیمت سکه بر قیمت میلگرد چشم پوشی کرد. بنابراین بازار، با چالش خرید و دغدغه قیمت لحظه‌ای میلگرد دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.

 

تأثیر قیمت سکه بر قیمت میلگرد

تحریم‌های بین‌المللی، نوسانات نرخ ارز و شاخص سهام بر قیمت جهانی طلا دخیل هستند و از سویی طلا نیز مستقیماً بر بازار آهن آلات از جمله میلگرد مداخله دارد. با بالا رفتن قیمت آهن آلات به ویژه میلگرد، این تأثیرگذاری در بازار مسکن نیز نمود می‌کند و نشانی بر رکورد اقتصادی است. از آنجایی که طلا به عنوان منابع ملی و پشتیبان ارزی در اقتصاد داخلی نقش دارد پس باید به گونه‌ای علمی و اصولی بازار داخلی نیز تنطیم شود تا موج نوسانات همت بر نابودی کسب و کار‌های وابسته به صنعت فولاد نکشد. مجموعه آسن با ارائه قیمت میلگرد درب کارخانه و همچنین خدمات فروش بصورت نقدی، تهاتری و اعتباری مفتخر است که از کسب‌و‌کارها در مقابله با این نوسانات حمایت کند.

 

با بررسی تاریخچه طلا و صنعت فولاد در سه دهه گذشته قطع به یقین می‌توان به وابستگی شدید این دو حوزه پی برد. طلا به عنوان پشتوانه‌ای جهت حمایت ارزی، پیشگیری از تورم و نوسانات و تنظیم بازار نقش اساسی دارد بنابراین یک بعد مهم اقتصادی محسوب می‌شود پس طبیعی است که اقتصاد پویا دستخوش نوسان شود. این روند سینوسی و گاه صعودی به طورمستقیم بر صنعت فولاد، بازار آهن آلات به ویژه قیمت مقاطعی چون میلگرد و در ادامه بر قیمت مسکن تأثیر دارد. با یک حساب سرانگشتی و نظارت بر نمودار قیمت میلگرد در سال های اخیر این موضوع کاملاً مشهود است. به عنوان مثال بررسی قیمت میلگرد ظفر بناب در 5 سال گذشته مصداق این موضوع می باشد یا با مشاهده نمودار قیمت میلگرد هیربد در سالهای اخیر می توان به نوسانات قیمت کلیه محصولات فولادی استناد کرد.

به دنبال این نوسات الگوی رفتاری مشتریان و تقاصاکنندگان بازار دچار تغییر خواهد شد با بهم ریختن تعادل ترازوی عرضه و تقضا در موج‌های بعدی الگو‌های منفی را شاهد هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش چشمگیر تقاضا و انتظار برای تنظیم قیمت‌ها اشاره کرد.

قیمت طلا چطور باعث باعث تغییر قیمت میلگرد می‌شود؟

قیمت طلای جهانی، بطور مستقیم منجر به ارزش‌گذاری هر چه بیشتر ارز‌های خارجی می‌شود اما در بازار داخلی ایران این الگو متفاوت است و تأثیرپذیری بازار آهن آلات مستقیما برگرفته از از قیمت طلا و سکه است در حقیقت هرچقدر قیمت طلا افزایش یابد به دنبال آن شاهد بالا رفتن قیمت مقاطعی چون میلگرد هم خواهیم بود. عوامل متعددی بر قیمت سکه طلا دخیل هستند و این نوسانات به طور کاملاً مستقیم بر قیمت آهن آلات تأثیرگذار هستند نرخ سکه به عنوان یکی از عوامل اصلی اقتصادی این قابلیت را دارد که تا حد زیادی بر قیمت‌ها و فعالیت‌های مختلف اقتصادی از جمله بازار مسکن تأثیر بگذارد.

عوامل مؤثر بر قیمت طلا و قیمت فولاد

عوامل داخلی و خارجی می‌توانند به موج نوسانات و اثرپذیری و ارتباط قیمت طلا و میلگرد دامن بزنند.

  • وضعیت اقتصادی شامل تورم، نرخ ارز و نرخ دلار
  • قیمت جهانی طلا
  • میزان عرضه و تقاضا
  • رویداد‌های سیاسی
  • فعالیت سرمایه‌گذاران داخلی
  • سیاست‌های دولت و تسهیلات مالی
  • تصمیم‌گیری‌های مرتبط به واردات و صادرات

میان نرخ ارز خارجی، قیمت طلا و قیمت میلگرد ارتباط بسیار تنگاتنگی وجود دارد و بالا رفتن قیمت طلا و سکه قیمت میلگرد هم بدون شک افزایشی خواهد بود تحولات سیاسی هم می‌توانند به این موضوع دامن بزنند اما سیاست‌های مالی می‌تواند تا حدی از شتابگیری قیمت‌ها بکاهد.

پیش‌بینی قیمت آهن آلات با بالا رفتن قیمت طلا

12

با بررسی شاخص دلار و نمودار قیمت طلا و سکه متوجه می‌شویم که قیمت طلای جهانی در سال‌های اخیر روندی صعودی داشته این روند علاوه بر صنعت فولاد بازار سهام و بورس داخلی که بخشی از آن صنایع فولادی است نیز تحت نوسان قرار گرفته است قیمت و نوسانات این چنینی در دراز مدت ضرایب چشمگیری داشته‌اند و چشم انداز ده سال آینده خبر از این موضوع می‌دهد که این نوسانات قابل توجه خواهند بود میزان تقاضای داخلی و خارجی و سهم عرضه و همچنین قیمت‌های جهانی نیز می‌توانند تا حدودی بر نمودار رشد قیمت فولاد و تأثیر قیمت سکه بر قیمت میلگرد دخیل باشند. بنابراین با یک نگاه اجمالی بر این نمودار‌ها متوجه می‌شویم که قیمت طلا به طور کاملاً مستقیم بر فولاد و به دنبال آن میلگرد تأثیر مستقیم دارد. اقتصاد کلان هم دقیقاً از همین انشعابات اصلی نشات می‌گیرد پس نوسانات ارز و قیمت طلا کل بازار داخلی را به لرزه میاندازد.

تنطیم بازار آهن آلات و قیمت فولاد

براساس تمام این تحلیل‌ها تأثیر قیمت سکه بر قیمت میلگرد کاملاً واضح و شفاف است و حتی افرادی که سررشته تخصصی از اقتصاد ندارد هم متوجه می‌شوند که چگونه بازار سکه و طلا بر قیمت آهن آلات تأثیر می‌گذارد. براساس تحلیل‌ها حتی رویداد‌های سیاسی و رفتار دولت‌ها نیز می‌تواند سهم قابل توجهی در نقش‌پذیری قیمت طلای جهانی و به تبع بر قیمت فولاد و نوسانات بازار آهن آلات داشته باشد از سویی بازار مسکن و میزان تقاضا و سهم عرضه نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

13

به دنبال این زنجیره پیوسته فعالیت‌های بازار داخلی به ویژه بورس و ساخت و ساز نیز به طور مقطعی دگرگون می‌شود همچنین بالعکس به محض مشاهده نمودار نزولی فعالیت‌ها مجدداً از سرگرفته شده و چرخ صنعت فولاد و عمران به گردش درخواهد آمد.

بنابراین اتخاذ تصمیم‌های سیاستمداران و مسئولین این حوزه و همچنین سرمایه‌گذاری انبوه می‌تواند به جلوگیری از رکورد بازار کمک شایانی کنند به عنوان مثال در سال ۱۳۸۹ تحریم و به دنبال آن تغییرات قابل توجه در اقتصاد داخلی، نوسانات چشمیگری را رقم زد ولی پس از تزریق سرمایه و برخی توافقات هسته‌ای موج نوسان کاهش یافت.

جمع بندی

با تمام این تفاسیر و تأثیر قیمت سکه بر قیمت میلگرد و تاثیرات جانبی آن، تهیه مقاطع فولادی به ویژه خرید میلگرد باید در زمان مناسب صورت گیرد منظور از زمان مناسب بازه‌ای است که کمترین موج نوسانات را پیش‌رو داریم بنابراین به منظور دریافت مشاوره و اطلاع از زمان‌های مناسب برای خرید می‌توانید با شماره 88885720-021 تماس حاصل نموده و از متخصصین این حوزه مشاوره رایگان دریافت کنید همچنین می‌توانید با بررسی کانال لحظه‌ای قیمت میلگرد در بهترین زمان با مناسب‌ترین قیمت خرید خود را نهایی کنید.

 

ارسال نظر: