کدخبر: 20474

چاپ فلکسو

صنایع بسیاری برای ایجاد جذابیت، بازاریابی و درج اطلاعات مربوط به محصول به‌دنبال چاپ فلکسو هستند. ماشین‌های فلکسو با سرعت بسیار بالایی عملیات چاپ را انجام می‌دهند. ضمن اینکه طرح چاپ‌شده روی بسته‌بندی نیز خیلی سریع خشک می‌شود.‌ در این مطلب، علاوه‌بر معرفی مجموعه‌ای مطمئن و معتبر برای انجام این تکنیک چاپ روی انواع بسته‌بندی‌ها، اطلاعات مفیدی درباره چاپ با تکنیک فلکسو نیز آورده‌ شده است.

 

معرفی چاپ فلکسو

اگر در یک فروشگاه یا داروخانه نگاهی به بسته‌بندی‌های مختلف و چاپ روی آن‌ها بیندازید، متوجه تفاوت‌هایی در کیفیت چاپ و نوع آن‌ها خواهید شد. صنعت چاپ فلکسو یکی از محبوب‌ترین صنایع برای چاپ لوگو، برند، شماره تماس و دیگر جزئیات روی بسته‌های مواد غذایی، شوینده یا دارویی است.

تکنولوژی فلکسو از ۲ ماشین چاپ کمک می‌گیرد که هرکدام ۸ رنگ مختلف دارند. هرکدام از این دستگاه‌ها می‌توانند عملیات برش و چاپ را در یک زمان واحد انجام دهند. این روش چاپ به‌دلیل سرعت بالای خشک‌شدن جوهر روی بسته‌بندی‌ها، طرفداران زیادی دارد و توانسته تا حد زیادی جایگزین سایر روش‌ها شود.

چاپ فلکسو چگونه انجام می‌شود؟

8

فلکسوگرافی یا چاپ با دستگاه‌های فلکسو تکنیکی است که طی آن به‌کمک صفحات چاپ انعطاف‌پذیر، فرآیند چاپ انجام می‌شود. این صفحات فتوپلیمری دور یک محفظه استوانه‌ای شکل به نام سیلندر و روی دستگاه‌های پرس، پیچیده می‌شوند.

صفحات جوهری که محتویات چاپ روی آن‌ها به‌طور برجسته حک شده، با سرعت بالایی در حال چرخش هستند. طی این چرخش، جوهر از سوراخ‌های کوچک روی رول آنیلوکس به لایه زیری منتقل می‌شود. این ماشین‌ها به تجهیزات ویژه‌ای جهت برش رول‌ها یا ورق‌های تحت چاپ مجهز هستند.

انواع ماشین چاپ فلکسو کدام‌اند؟

در فرایند چاپ با تکنیک فلکسو از دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته و به‌خصوصی استفاده می‌شود. ماشین‌های چاپ فلکسو عبارت‌اند از:

  • ماشین چاپ ایستاده (stack): در این ماشین، برج‌های چاپی با الگوی خاصی پشت سرهم یا از بالا به پایین قرار می‌گیرند.
  • ماشین چاپ معمولی (Common Impression Presses): در این نوع از ماشین‌های چاپ، خلاف ماشین‌های ایستاده، هر یونیت، سیلندر فشار جداگانه‌ای ندارد و برای تمامی یونیت‌ها از یک سیلندر قوی پرفشار استفاده می‌شود.
  • ماشین چاپ خطی (In-Line): برج‌های چاپ در این ماشین‌ها به‌صورت افقی یا پشت سرهم قرار گرفته‌اند. این ماشین‌ها می‌توانند به ۲ صورت رول و ورقه‌ای عملیات چاپ را انجام دهند.

چرا چاپ فلکسو؟ مزایای این روش چاپ کدام‌اند؟

بین روش‌های مختلف و تجهیزات متعددی که برای چاپ روی بسته‌بندی‌ها و کارتن‌ها استفاده می‌شوند، چاپ فلکسو مزایایی دارد که باعث شده در صنایع بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه مزایا و محاسن چاپ با تکنیک فلکسو را آورده‌ایم.

فلکسوگرافی سرعت بالایی دارد!

در این روش چاپ از غلتک‌هایی استفاده می‌شود که با سرعت بالایی درحال چرخش هستند. ازطرفی جوهر به‌کارگرفته در ماشین‌های فلکسو قابلیت خشک‌شوندگی سریع دارند. در نتیجه می‌توان روی صدها بسته یا جعبه در زمان بسیار کوتاهی عملیات چاپ را انجام داد. همچنین این ماشین‌ها قابلیت برش و چاپ را به‌صورت همزمان دارند و دیگر نیازی به استفاده از ابزارهای برش طی چاپ نیست.

چاپ با تکنیک فلکسو به‌صرفه است!

سرعت بالا و نیاز محدود به نیروی انسانی طی عملیات چاپ در کنار قیمت پایین جوهر به‌کارگرفته در ماشین‌ها باعث شده تا این تکنیک به‌خصوص در بخش هزینه‌های پیش‌از چاپ نسبت به سایر روش‌ها به‌صرفه‌تر باشد.

ازطرفی به‌دلیل اینکه هزینه نگهداری و تعمیر تجهیزات چاپ بسیار پایین است و بازدهی بالایی دارد، می‌توان انتظار داشت که هزینه‌های چاپ برای مشتری نیز مقرون‌به‌صرفه باشد.

در فلکسوگرافی چاپ سریع خشک می‌شود!

مرکب‌های نیمه فرار و فرار درکنار سیستم مرکب‌رسانی پیشرفته در ماشین‌های فلکسو، باعث شده‌اند چاپ روی بسته‌بندی با این تکنیک، بدون نیاز به انرژی یا ابزارهای اضافی خیلی سریع خشک شود.

تجهیزات فلکسوگرافی طول عمر بالایی دارند

گرچه برای خرید صفحات چاپی باید هزینه‌ای بپردازید، اما این پول در برابر کارآیی صفحات بسیار ناچیز است. هر صفحه طول عمر بالایی دارد و می‌تواند بدون نیاز به تعویض و فرسوده‌شدن تا میلیون‌ها چاپ را انجام دهد.

چاپ فلکسو ظاهر جذاب و حرفه‌ای دارد

تمامی مزایای گفته‌شده در بالا زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که نتیجه کار و ظاهر چاپ روی بسته‌بندی‌ها چشمگیر و رضایت‌بخش باشد. مشتری شاید اطلاعی از تجهیزات چاپ و جزئیات آن نداشته باشد، اما نتیجه کار برایش بسیار با اهمیت است. در صنعت چاپ، فلکسوگرافی بیشتر با ایجاد چاپ حرفه‌ای و ظاهری جذاب شهرت دارد.

چاپ فلکسو در چه صنایعی کاربرد دارد؟

9

کاربرد فلکسو در صنعت نسبت به روش‌های دیگر چاپ بسیار گسترده‌تر است. در بحث بازاریابی، علاوه‌بر بسته‌بندی، طراحی روی آن و جذابیت طرح نیز بسیار اهمیت دارد‌. بنابراین، شرکت‌ها و صنایع بسته‌بندی ترجیح‌ می‌دهند در کنار متریال مرغوب برای بسته‌بندی، از تکنیک فلکسو به‌دلیل کیفیت بالای چاپ نیز استفاده کنند. به‌طور کلی انواع کاربرد فلکسو عبارت‌اند از:

  • چاپ روی پاکت‌های خرید و بسته‌هایی که انعطاف‌پذیر هستند.
  • چاپ برچسب‌های رولی که از یک طرف چسب‌دار هستند.
  • اجرا طرح روی پاکت‌های مختلف یا مقواهای کنگره‌دار که در ساخت کارتن به‌کار می‌روند.
  • ایجاد طرح روی ساک‌های کاغذی و پلاستیکی.
  • چاپ روی بسته‌بندی مایعات، روزنامه‌ها، کتاب‌ها و مجلات، فویل، سلفون و فرم اداری.

انجام خدمات چاپ فلکسو در نیک پلاست

برای انجام خدمات چاپ فلکسو یا به‌عبارتی چاپ روی نایلون، کارتن، بسته‌بندی مواد غذایی و دیگر متریال انعطاف‌پذیر می‌توانید به مجموعه نیک پلاست اطمینان کنید. در این مجموعه تمام مراحل از ساخت کلیشه و چسباندن یا نصب آن گرفته تا چاپ روی رول و ورق با جدیدترین تجهیزات و باکیفیت‌ترین متریال انجام می‌شود.

اگر می‌خواهید با کیفیت بالای چاپ و کمترین هزینه جذابیت و ظاهر چشمگیری به بسته‌بندی‌ها، نایلون، کارتن و حتی سلفون‌ها بدهید، نیک پلاست آماده همکاری با شما است.

جمع‌بندی

در میان انواع روش‌های چاپ، چاپ فلکسو یا همان فلکسوگرافی به‌دلیل کیفیت بالایی که در نتیجه کار ایجاد می‌کند و هزینه بسیار به‌صرفه برای مشتریان، توانسته جایگزین سایر روش‌ها در صنایع چاپ و بسته‌بندی شود‌. با تکنیک فلکسو می‌توان رول‌ها و ورق‌های منعطف را در زمان بسیار کمی ضمن چاپ طرح، برش داد.

به همین دلیل در این سبک چاپ، نیازی به نیروی انسانی یا تجهیزات برش‌کاری نیست. درصورتی‌که قصد برندسازی یا چاپ لوگو و برند محصولات یا تولیداتتان را دارید و می‌خواهید با یک بسته‌‌بندی جذاب بین رقبا برجسته شوید، می‌توانید به سایت نیک پلاست مراجعه کرده و با کارشناسان سایت درباره جزئیات چاپ مشورت کنید.

 

ارسال نظر: